بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس علما بغداد!
علوی:
خطاب به عباسی کرد و فرمود: از جمله انحرافات و عقیده باطل شما اهل سنّت آنست که درباره خدای سبحان میگویید:
خداوند بندگان را مجبور به گناه و اعمال
حرام میفرماید و سپس ایشان را به کیفر گناه و ارتکاب فعل حرام معاقبه و مجازات میکند
عباسی:
این عقیده و سخن از هر جهت صحیح است، زیرا خدای تعالی در قرآن میفرماید:"” وَ مَنْ یضْلِلِ اللَّهُ (هر که را خدا گمراه کند - 88 نساء)"” و میفرماید: “"طَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ (اینان هستند که خدا بر دلهایشان مهر نهاده - 16 محمّد)."”
علوی:
اولا اینکه میگویی در قرآنست، در قرآن آیات و کلمات مجاز و کنایه هست که حتما باید به آن توجّه داشت و آنچنان معنی کرد که مخالف با واقعیت و حقیقت نباشد، بنابراین معنی «ضلال» اینست که خداوند رها میکند افراد شقی و گنهکار را که قابل هدایت شدن را ندارند، تا گمراه شوند، هم چنانکه ما میگوییم: الحکومة افسدت النّاس، حکومت مردم را به بدبختی کشانیده، یعنی توجهی به وضع آنها نکرده و ما یحتاج ایشان را فراهم ننموده،
ثانیا مگر نشنیده اید که خدای تعالی «إِنَّ اللَّهَ لا یامُرُ بِالْفَحْشاءِ» (خدا امر به کارهای زشت و گناه نمی کند - 28، اعراف) و در جای دگر قرآن میفرماید: «إِنَّا هَدَیناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکراً وَ إِمَّا کفُوراً»، (ما بحقیقت راه - حقّ و باطل - را به انسان نمودیم، میخواهد هدایت پذیرد و شکر این نعمت گوید و میخواهد کفران نعمت کند 3، دهر) و میفرماید: «وَ هَدَیناهُ النَّجْدَینِ» (و راه خیر و شرّ - و حقّ و باطل - را به او نمودیم 10، بلد)
و ثالثا: عقلا جایز و صحیح نیست که خدای تعالی امر بمعصیت بفرماید و سپس عقاب و عذاب نماید و چنین رفتاری از عوام مردم بدور است، تا چه رسد از خدای تعالی که منزّه است ذات مقدّسش از آنچه که درباره اش میگویند مشرکین و ستمکاران
*ملک:
رشته سخن را بدست گرفت و گفت….!
قسمت یازدهم
ادامه دارد….
کتاب موتمر علما البغداد
___________________________
#راهی_به_سوی_حقیقت
___________________________
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
کنفرانس علمای بغداد.11