ده روایت از دهمین امام هدایت؛
#حوزه/ امام علی بن محمد(ع) به القاب زیادی موصوف بودند که نقی (پاک) و هادی (هدایت کننده) از جمله مهمترین آنها می باشند ، فقیه، علیم (دانا) و طیب (خوش خو و باسخاوت) از نامهای دیگر آن حضرت به شمار میرود.
دوام نعمت درگرو استفاده درست از آن است
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام: اَبْقـُوا النِّعـَمَ بِحُسْنِ مُجـاوَرَتِها وَالْتَمِسوُا الزِیّادَةَ فیها بِالشُّکرِ عَلَیها.
نعمتها را با استفاده درست، باقى نـگه داریـد و با شکر نعمتها اسباب فزونى آنها را فراهم آورید. (استفاده درست از نعمت سبب دوام آن و شـکر نعمت سبب فـزونى آن است). بحار الانوار، ج 78، ص 370.
نشانه غرور نسبت به خدا
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام: إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللّه ِ أنْ یُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِیَةِ وَ یِتَمَنّى عَلَى اللّه ِ المَغفِرَةَ.
از نشانه هاى غرور نسبت به خدا آن است که بنده، استـمرار و اصرار بر گنـاه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند بخشایش الهى باشد. حیاة الإمام على الهادى ص 164.
سزای کسی که زیاده خواه است
عنِ الإمامِ الهادى علیه السلام: مَنْ سَأَلَ فَوقَ قَدْرِ حَقِّهِ فَهـُوَ أَولى بِالحِرمـانِ.
هر کس بیش از اندازه و حق خودش بخواهد، او بـه محـرومیت شایسته تر اسـت. حیاة الإمام على الهادى ص 157.
عاقبت عاق والدین
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام : العُقوقُ یُعقِبُ القِلَّةَ و یُؤدِّی إلَى الذِّلَّةِ ؛
عاقّ [والدین] ، نادارى در پى دارد و به خوارى مى کشاند . بحار الأنوار،ج 74، ص 84
چرا ابراهیم خلیل الله شد
حضرت عبد العظیم علیه السلام از امام هادى علیه السلام : إنَّمَا اتَّخَذَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ إبراهِیمَ خَلیلاً لِکَثرَةِ صَلاتِهِ عَلى مُحَمَّدٍ و أهلِ بَیتِهِ علیهم السلام .
حضرت عبد العظیم علیه السلام از امام هادى علیه السلام چنین روایت مى کند :خداوند متعال، ابراهیم علیه السلام را دوست خود برگرفت؛ زیرا او بر محمّد و اهل بیت او بسیار درود مى فرستاد . علل الشرائع ، ج 1 ، ص 34 .
ازشر این شخص درامان نیستی
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام مَن هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّهُ ؛
از شرّ کسى که خودش را سبک شمارد ایمن مباش . . تحف العقول ، ص 483 .
خودپسندى وانکار حق
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ ؛
خودپسندى، آدمى را از دانش جویى باز مى دارد و به ناسپاسى وانکار حق مى خواند. .
بگو مگو، مهم ترین عامل قطع رابطه
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَدیمةَ وَ یُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَ ثیقَةَ وَ اَقَلُّ مافیهِ اَنْتَـکونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ .
بگو مگو، دوستى طولانى را از بین مى بَرد و رابطه محکم را به جدایى مى کشاند وکمترین اثر بگو مگو این است که هر کدام از دو طرف، مى خواهد بر دیگرى پیروز شود وهمین در پى پیروزى بودن، مهم ترین عامل قطع رابطه است. نزهة الناظر، ص 139.
انفاق ازمال حرام پاداشی ندارد
قالَ الإمامُ الهادى علیه السلام اِنَّ الْحَرامَ لا یَنْمى وَ اِنْ نَمى لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ وَ ما اَنـْفَقَهُ لَمْ یُؤجَرْعَلَیْهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛
به راستى که حرام، افزایش نمى یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود،پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. کافى، ج 5، ص 125
وقتی هیچ طبیبی به کارت نمی آید
الإمامُ الهادیُّ علیه السلام : اُذکُرْ مَصرَعَکَ بینَ یَدَی أهلِکَ؛ ولا طَبیبَ یَمنَعُکَ، ولا حَبیبَ یَنفَعُکَ .
به یادآور آن هنگامى را که پیش روى خانواده ات در بستر مرگ افتاده اى و نه طبیبى مى تواند جلو مردنت را بگیرد و نه دوستى به کارت مى آید. بحار الأنوار: 78
ده روایت از دهمین امام هدایت