قسمتى از حقوق و مراحم آن حضرت
حقّ منعم بر متنعم و حقّ واسطه نعمت ؛
و نیز در کتاب کافى روایت شده که فرمود:
خداوند ما را آفرید و خلقت ما را نیکو قرار داد و ما را صورتگرى نمود و نیکو صورتگرى کرد، و ما را دیده خود در میان بندگانش قرار داد [تا شاهد و ناظر اعمال و رفتار آنان باشیم]و زبان گویاى او و دست رحمت و رأفت خود که بر سر بندگانش گسترده استو وجه خود که به وسیله ما به سوى خداوند توجه مى شود و درى که [بندگان را به علم و ایمان و اطاعت او ]دلالت کند،و گنجهاى [علم و معرفت و رحمت او] در آسمان و زمینش.
به برکت ما درختها بارور گردیده و میوهها رسیده و نهرها جارى شده و باران از آسمان باریده و گیاه از زمین روئیده است،و به عبادت ما خداوند عبادت شده است و اگر ما نبودیم خداوند پرستش نمى شد (1).
و در کتاب خرائج از حضرت صادق علیه السلام آمده که:
اى داوود ! اگر ما نمى بودیم نه نهرها جارى مى شد و نه میوهها مى رسید و نه درختها سبز مى گشت (2).
و در کافى در حدیث مرفوعى از حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام آمده که:
رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم فرمود:
خداوند آدم را آفرید و زمین را به او واگذار کرد، پس هر چه از آنِ آدم بود براى رسول خدا است، و هر چه براى رسول خدا است از آنِ ائمه آل محمد است (3).
و در حدیث دیگرى آمده است:
دنیا و هر چه در آن هست از خداى تبارک و تعالى و رسول او و ما است، پس هر که بر چیزى از آن دست یافت، تقوى پیشه کند و حقّ خداوند (خمس و زکات و… ) را ادا نماید و به برادران ایمانى خود احسان کند، و اگر چنین نکند خدا و رسول او و ما (خاندان پیغمبر) از او بیزاریم (4).
و در کتاب دارالسَّلام به نقل از بصائر الدرجات از ابوحمزه ثمالى روایت کرده است که:
امام چهارم على بن الحسین علیه السلام به او فرمود:
اى ابوحمزه پیش از طلوع آفتاب هرگز مخواب که برایت خوش ندارم، به تحقیق که خداوند در آن وقت روزیهاى بندگان را تقسیم مى کند و بر دست ما آنها را جارى مى سازد.
__
1). اصول کافى، ج 1، ص 144.
2). الخرائج؛ سعید بن هبةاللَّه راوندى.
3). اصول کافى، ج 1، ص 409.
4). اصول کافى، ج 1، ص 408.
?منبع: کتاب مکیال المکارم ، ج 1 ، بخش سوم ؛
حقّ منعم بر متنعم و حقّ واسطه نعمت