بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس علما بغداد!
* ملک:
در حقیقت من هم راضی به متعه زنان نیستم؟
علوی:
آیا ملک اعتراف دارند که متعه یک امر مشروع اسلامی است یا خیر؟
* ملک:
خیر، معترف نیستم و مورد قبول ما نمی باشد
علوی:
پس معنی آیه وافی هدایه:
- فمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ اجُورَهُنَّ چیست ؟
- و گفتار عمر که گفته متعتان کانتا علی عهد رسول اللّه …، چه معنی میدهد؟
آیا از گفتار عمر فهمیده نمی شود که متعه جائز و جاری بوده در ایام زندگی رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و در دوران حکومت ابوبکر و در قسمتی از زمان حکومت عمر و سپس عمر نهی کرد و ممنوع ساخت و علاوه از دلائل ذکر شده، دلائل بسیاری دیگر هست، از جمله جناب ملک بدانند که خود عمر متعه نموده است و دلیل دیگر اینکه عبد اللّه زبیر از راه متعه بدنیا آمده.
* ملک نگاهی به نظام الملک کرد و گفت:
وزیر چه میگویی در این موضوع؟
وزیر:
دلائل آقای علوی در کمال صحّت و درستی است و از هر جهت محکم و لکن چون عمر نهی کرده، ما باید پیروی نماییم.
علوی:
آیا خدا و رسولش سزاوار پیروی هستند یا عمر؟ آقای وزیر، مگر نخوانده اید این آیه را که خدا در قرآن میفرماید:
- ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ یعنی"” آنچه پیغمبر به شما دستور داده عمل کنید “"و میفرماید:
- و اطِیعُوا الرَّسُولَ “” فرمانبر پیغمبر باشید"” و میفرماید:
- لقَدْ کانَ لَکمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ""هرآینه برای شما در روش و زندگی رسول خدا سرمشقی نیکو است"” و نشنیده اید حدیث مشهور
-حلال محمّد حلال إلی یوم القیامة و حرام محمّد حرام إلی یوم القیامة
* ملک:
من به تمام دستورات شریعت اسلامی ایمان دارم، لکن نمی فهمم علّت مشروع بودن متعه را، من فکر میکنم که چگونه مردی حاضر میشود که دختر یا خواهر (یا مادر) خود را به دیگری بدهد تا یک ساعت مثلا از او لذّت ببرد و بعد رهایش سازد و پس از زمانی به دیگری بدهد، همچنین تا تعداد زیاد، آیا این عمل زشت و قبیح نیست؟
علوی:
چه میگویید جناب ملک! همچنانکه راضی میشود انسان که دختر یا خواهر خود را به دیگری به عقد دائمی بدهد، با اینکه میداند (و احتمال میدهد) - پس از مدّتی او را طلاق خواهد داد و از او لذت میبرد
* ملک:
من، مایل و راغب نیستم به این عمل (قلبا)
علوی:
با اینکه اهل سنّت اعتراف دارند این عقد دائم صحیح است و طلاقش هم صحیحست و فرقی نیست بین متعه و عقد دائم، مگر اینکه متعه تمام میشود به تمام شدن مدّتش و عقد دائم قطع میشود به طلاق و به عبارت دیگر متعه بمنزله اجاره است و عقد دائم به منزله ملکیت، که اجاره در راس مدّت معین پایان میپذیرد و ملکیت قطع میگردد بفروختن، پس معلوم شد که مشروعیت متعه صحیح است، زیرا انجام حاجتی و خواسته ای از حاجات و خواستههای جسد انسانیست همچنانکه مشروعیت عقد دائمی که قطع میشود، به سبب طلاق صحیح است، زیرا به نوبه خود آن هم قضای حاجت جسد است (از نظر قوه غریزه جنسی)
ادامه دارد….
قسمت بیست و پنجم
___________________________
#راهی_به_سوی_حقیقت
___________________________
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
کنفرانس علمای بغداد، قسمت 25