بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس علما بغداد!
علوی:
و عمر: در بسیاری از مواضع مخالفت با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم کرده، و عثمان ضعیف الرّای، آن قدر ضعیف و ناتوان بود که از خود اراده نداشت و اطرافیان خبیث النفس او در فکر و عملش تاثیر بسزایی داشتند، همانند وزغ پسر وزغ، مروان بن حکم، که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله او را و آنچه اولاد در صلبش بود لعن کرد، مگر عدّه کمی مؤمن که در صلبش بوده و همچنین کعب الاحبار یهودی ملعون که مشاورسرسخت او و در تمام کارهایش اثر کلّی داشت!
* ملک به وزیر خطاب کرد و گفت:
صحیحست که ابوبکر گفته انّ لی شیطانا یعترینی؟
وزیر:
بلی در کتابهای روایتی موجود است
* ملک:
آیا واقعا عمر مخالفت پیغمبر نموده است؟
وزیر:
از آقای علوی میپرسیم که مقصودشان از مخالفت چیست (و کجا مخالفت کرده)؟
علوی:
بلی، علمای شما اهل سنّت در کتابهای معتبر خود نقل کرده اند که عمر در چندین مورد ردّ قول رسول خدا صلی اللّه علیه و آله کرد و در بسیاری از مواقع مخالفت دستور آن حضرت نمود، از جمله
1… وقتی که آن حضرت خواست نماز بخواند بر جنازه عبد اللّه بن ابی، عمر اهانت و جسارت کرد، بحدی که آن حضرت متاذّی شدند از سخنان او، و میبینیم که خدا در قرآن میفرماید:
و الَّذِینَ یؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ الِیمٌ “"و برای آنان که رسول خدا را آزار دهند عذاب دردناک مهیا است"”
2…. وقتی که پیغمبر اسلام صلی اللّه علیه و آله که امر فرمود که فاصله شود بین عمره تمتّع و حجّ و تجویز فرمود که مرد با همسر خود نزدیکی نماید بین عمره و حجّ، عمر بن خطاب اعتراض کرد و گفت: محرم میشویم و منی از آلت ما بریزد؟
رسول خدا صلی اللّه علیه و آله سخنش را ردّ فرمود و فرمود:
انّک لم تؤمن بهذا ابدا “"تو ایمان نمی آوری هرگز؟ که نبی اکرم صلّی اللّه علیه و آله با این عبارت بیان کرد که تو از جمله کسانی هستی که به بعضی از دستورات من ایمان میآوری و به بعضی از آنها ایمان نمی آوری؟
3…در متعه زنان، که شایع و حلال بوده و عمر وقتی که بحکومت رسید و کرسی خلافت را غصب کرد گفت:
متْعَتَانِ کَانَتَا عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَنَا أُحَرِّمُهُمَا وَ أُعَاقِبُ عَلَیْهِمَا، “"دو متعه در زمان پیغمبر بوده من آنها را حرام نمودم و عقاب مینمایم عمل کنندگان به آنها را"”
با اینکه خدای تعالی در قرآن کریم میفرماید:
فمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ اجُورَهُنَّ فَرِیضَةً
“"پس از اینکه بهره مند و لذّت بردید از زنان متعه شده مهر معین شده را به آنان بپردازید که فریضه و واجبست"”
مفسّرین ذکر نموده اند، در جواز متعه نازل شده که (از زمان حضرت خاتم الانبیاء «ص») شایع و رایج و مشروع و حلال و مورد عمل (اصحاب) بوده، حتّی قسمتی از زمان خلافت عمر هم در میان امت جاری بود تا اینکه عمر (روی سیاست و نظر خاصی) حرام کرد
…و به این سبب عمل نامشروع زنا زیاد شد و فسق و فجور بین مسلمانان شیوع یافت و با این تحریم حکم خدا و رسولش را تعطیل کرد و ترویج زنا و فجور نمود
و شامل حالش شد گفتار خدا در قرآن که میفرماید:
و مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما انْزَلَ اللَّهُ فَاولئِک هُمُ الظَّالِمُونَ، الْفاسِقُونَ، الْکافِرُونَ
“"هر کس حکم نکند به آنچه که خدا فرستاده از ستمکارانست، از فاسقان خواهد بود، از کافران خواهد بود، مائده آیه: 44، 45، 47
4…در صلح حدیبیه، که گذشت و غیر این موارد که عنوان شد، بسیاری از موارد دیگر عمر مخالفت با رسول خدا صلی اللّه علیه و آله می نموده و با گفتار خشن و ناپسند خود موجب اذیت و آزار آن حضرت میشد (که این مجلس اقتضای بیان همه مطالب را ندارد و مشت نمونه هزاران خروار است؟
* ملک:
در حقیقت من هم راضی به متعه زنان نیستم؟
ادامه دارد….
قسمت بیست و چهارم
___________________________
#راهی_به_سوی_حقیقت
___________________________
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
کنفرانس علمای بغداد، قسمت 24