بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس علما بغداد!
علوی:
▫️اهل سنّت نسبت میدهند به رسول خدا صلی اللّه علیه و آله چیزهایی را که شایسته نیست به یک فرد عادی نسبت داد
عباسی:
▪️ مثلا چه نسبتی میدهیم به آن حضرت؟
علوی:
▫️ مثل اینکه میگویید: «عَبَسَ وَ تَوَلَّی، انْ جاءَهُ، الْاعْمی » “عبوس و ترش رو گشت چون آن مرد نابینا حضورش آمد - 2 عبس"درباره رسول خدا نازل شده که آن حضرت از آمدن عبد اللّه بن امّ مکتوم نابینا ناراحت شد
عباسی:
▪️ چه مانعی دارد که آن حضرت ناراحت شده باشد (برای آمدن مرد نابینائی؟ ).
علوی:
▫️ مانعش گفتار خداوند است که میفرماید:
إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ (تو دارای اخلاقی نیکو هستی - 4 قلم) و میفرماید: «وَ ما ارْسَلْناک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» (ای رسول، ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی - 107، انبیا) پس آیا عاقلانه است، پیغمبری که خداوند توصیفش کرده به داشتن حسن خلق و وجود مقدّسش را رحمت للعالمین، قرار داده، ناراحت و روگردان شود از، مرد نابینای با ایمان، آیا این عمل انسانی است؟
* ملک:
عاقلانه نیست که بگوییم این عمل سر زده باشد از پیغمبری که نمونه کامل انسانی و واسطه رحمت الهی است و لکن آقای علوی این آیات مورد بحث درباره چه کسی نازل گردیده؟
علوی:
▫️ در احادیث صحیحی که از اهل بیت پیغمبر علیهم السلام که قرآن در آن خانواده نازل شده (و آنان از معنی و شان نزول آیات از تمامی مردم داناترند) نقل شده که درباره عثمان بن عفّان نازل گشته، هنگامی که ابن امّ مکتوم وارد شد، چهره خود را از او بگردانید.
یکی از علمای شیعه به نام سید جمال الدّین که در جلسه حضور داشت،
گفت:
برای من گفتگو و بحثی با یکی از دانشمندان مسیحی درباره این آیات پیش آمده که بی مناسبت نمی دانم بیان آن را. به من گفت که پیغمبر ما حضرت عیسی افضل و برتر از پیغمبر
شما حضرت محمّد صلی الله علیه و اله است، گفتم چرا و به چه دلیل؟
گفت: پیغمبر شما بد اخلاق بود، به طوری که برای ورود مرد نابینایی ناراحت شده و چهره در هم کشیده و صورت خود را از وی گردانیده، طبق آیه قرآن تان که میگوید: «عَبَسَ وَ تَوَلَّی انْ جاءَهُ الْاعْمی » و لکن پیغمبر ما حضرت عیسی دارای حسن خلق بوده چنانکه از هیچ کس روی نمی تابید (حتی از بیماران کریه المنظر) که بینا میکرد نابینایان را و سالم میفرمود مبتلایان به مرض پیسی و جذام، را.
در جواب گفتم:
چنین نیست که تو گمان کرده ای، بلکه ما شیعیان میگوییم که آن آیات درباره عثمان بن عفّان نازل شده، نه درباره پیغمبر اسلام و علی التحقیق آن حضرت دارای اخلاق نیک و صفات عالیه انسانی و خصلتهای پسندیده، همچنانکه خدای تعالی درباره حضرتش میفرماید: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» و میفرماید: «وَ ما ارْسَلْناک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»
قسمت چهاردهم
ادامه دارد….
کتاب موتمر علما البغداد
___________________________
#راهی_به_سوی_حقیقت
___________________________
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
کنفرانس علمای بغداد,14