بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس علما بغداد!
عباسی:
اگر به فرض اینکه چشم پوشی کنیم آقای علوی و بگوییم: احادیثی که بدست ما رسیده درباره جسم، دست، پا و رفت و آمدخدا، صحیح نیست، چه خواهی گفت درباره آیات قرآن که خواندم و تصریح به همه اینها مینماید؟
در قرآن آیات محکمات و متشابهات هست هم چنانکه آیات ظاهر دارد و باطن.
و آیاتی که محکم و ظاهر است به ظاهرش عمل میشود،
️مثلا: إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ،
انّ اللّه خبیر بصیر
و متشابهات آن، لازم است که روی قاعده بلاغت عمل شود و به مجاز و کنایه و تقدیر، باید توجّه داشت در غیر این صورت صحیح نیست معنا کردن آیات از نظر عقل و شرع
️ مثلا: اگر معنی شود این آیه که خدای تعالی میفرماید: وَ جاءَ رَبُّک، آمد پروردگار تو به ظاهر آن، هیچ گاه با عقل و شرع صحیح نخواهد بود، زیرا عقل و شرع حکم میکنند به وجود خداوند در تمام مکانها، به طوری که هیچ مکانی خالی از وجود خدا نیست
و ظاهر آیه جسمیت خدا را میفهماند و لازمه جسم داشتن مکانست، بنابراین اگر خداوند در آسمان باشد، زمین خالی از خدا خواهد بود و اگر در زمین باشد، آسمان خالی خواهد بود و این مطلب عقلا و شرعا صحیح نیست
عباسی در مقابل این سخن منطقی متحیر شد، چه بگوید و از جواب بازماند و لکن پس از لحظه ای سکوت، از روی عناد و لجاجت گفت:
من نمی توانم این سخن را بپذیرم و حتما باید به ظاهر آیات قرآن توجّه داشت و بس.
پس چه میگویی و چه میکنی با آیات متشابهات، زیرا به هیچ نوعی نمی توانی معنی کنی و امکان ندارد که بتوانی به ظاهر تمام آیات شریفه قرآن توجّه کنی و معنی و تفسیر نمایی و استناد بجویی و اگر بر خلاف این بگویی و معتقد باشی که باید به ظاهر آیات نظر نمود، این دوستت که در کنار تو نشسته جناب آقای شیخ احمد عثمان و از بزرگان اهل سنّت و نابینا هستند، باید از اهل آتش جهنّم باشند!
برای چه ایشان از اهل آتش جهنّم هستند؟ با این همه فضل و دانش و علم!
زیرا خدای تعالی میفرماید:
️و مَنْ کانَ فِی هذِهِ اعْمی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ اعْمی وَ اضَلُّ سَبِیلًا
️هر کس در این جهان دنیا نابینا - ی کفر و جهل و ضلالت - است، در عالم آخرت نیز نابینا و گمراه است
جناب آقای شیخ احمد توجّه نمودید ؟ایا راضی به این امر میباشید ؟به جرم نابینا بودن در آخرت نابینا باشید؟
شیخ احمد:
نه، هرگز، نه هرگز و مراد از اعمی، در آیه به معنی نابینایی از چشم نیست بلکه مراد منحرف از راه حقّ و حقیقت است.
پس ثابت شد که هیچ کس نمی تواند به ظاهر آیات قرآن نظر داشته و به آن معتقد و عمل کننده باشد
چون سخن به اینجا رسید، بشدّت درباره ظاهر آیات قرآن گفتگو و سخنها ردّ و بدل شد و علوی عباسی را مغلوب میساخت و با دلیل و برهان او را محکوم مینمود و با کوتاه ترین جمله او را شکست میداد.
* ملک به چهره عباسی نگریست و دید از هر جهت عاجز و درمانده از جواب شده پای میانجیگری را در پیش نهاد و گفت:
️ این موضوع را رها نمایید و درباره مطلب دیگر سخن به میان بیاورید!
قسمت دهم
ادامه دارد….
کتاب موتمر علما البغداد
___________________________
#راهی_به_سوی_حقیقت
___________________________
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
کنفرانس علمای بغداد، 10