آیت الله جوادی_آملی حفظه الله
الآن ما ماه مبارک رمضان را در پیش داریم. بعضیها میگویند چگونه ما هفده ساعت غذا نخوریم؟
آنها که «بدنی» فکر میکنند آنها را غصه میگیرد که من به هر حال آب میخواهم, نان میخواهم همیشه ساعت را نگاه میکنند که چه وقت اذان میشود، آنها که الهی فکر میکنند اصلاً منتظرند, روزشمارند که ماه مبارک رمضان بیابد.
در بین حکمای بزرگ مثل مرحوم بوعلی و امثال آن که از بزرگان و مفاخر اسلامی هستند اینها آمدند به شما گفتند اگر کسی با یک غذای کمی دارد زندگی میکند شما این را باور کنید، برای اینکه طب، یک و معارف برتر از طب، دو; این را تجویز میکند، سه.
مرحوم بوعلی مثالی ذکر میکند و میگوید انسان روحی دارد و بدنی, نه بدن اصل است نه همتای هماند، برای اینکه بدن را روح دارد اداره میکند. این بدن غذا میخواهد؛ ولی در حال نشاط و اندوه, ما میآزماییم که این بدن چیزی نمیخواهد. اگر کسی ـ انشاءالله ـ برای فرزندش جشنی در پیش داشته باشد این از صبح تا نیمه شب مرتب در حرکت است به استقبال و بدرقه مهمانها میپردازد، از صبح که شروع کرده چیزی نخورده تا نیمه شب و نیمه شب هم که شد به او شام تعارف میکنند میگوید من میل ندارم از بس خوشحال است، در نشاط و خوشحالی, روح به بدن توجه ندارد، به آن هدف والای خودش متوجه است، چون به بدن توجه ندارد، بنابراین غذا نمیخواهد سالم هم هست؛ ولی میگوید میل به غذا ندارم ـ خدای ناکرده ـ در اندوه و غم اگر کسی عزیزی را از دست داد از صبح تا غروب مرتب حمل جنازه و تشییع کردن و دفن کردن و تلقین کردن و بدرقه کردن, نیمه شب کارش تمام میشود؛ اما هیچ اشتها به غذا ندارد, چرا؟ چون روحش جای دیگر است؛ بدن, اصل نیست.
شما میبینید دو برادر از یک خانواده یکی گرفتار شکم است مرتب ساعت نگاه میکند مرتب میگوید روز طولانی است؛ اما یکی دیگر که اهل معناست، اصلاً نمازش را هم اوّل وقت میخواند، چون خیلی فضیلت دارد نماز مغرب و عشا را انسان به حالت روزه بخواند، قبل از افطار گرچه وقتی اوّلِ اذان شد شخص صائم نیست، دیگر روزه ندارد، ولی قبل از اینکه چیزی میل کند این نماز مغرب و عشا را بخواند نه تنها فضیلت اوّل وقت است, فضیلت صلات صائم را دارد، حواسمان جمع باشد
?جلسه درس اخلاق 1395 /3 / 6
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چگونه ما هفده ساعت غذا نخوریم؟