چکیده زندگینامه حضرت علی علیه السّلام
معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم (وجود حضرت علی علیه السّلام در معراج )
پرسش: ادامه اولین موجودی که خداوند خلق کرد چیست؟
3 نکته اخر این که از برخی روایات بدست می آید که زمین هیچگاه از حجت خدا و واسطه فیض خالی نبوده است مثلا در روایتی از امام باقر علیه السّلام نقل شده که فرمود :
«والله ما ترک الله أرضاً منذ قبض آدم(علیه السلام) إلاّ وفیها امام یهتدى به إلى الله و هو حجته على عباده ولا تبقى الأرض بغیر امام حجة لله على عباده؛(1)
سوگند به خدا که حق تعالى هرگز زمین را بدون امام که مردم را به سوی خدا هدایت نماید، نگذاشته است. او حجت خدا بر بندگانش است، و زمین هرگز بدون حجت خدا بر مردم نخواهد بود».
و نیز امام صادق علیه السّلام فرمود:
ما زالت الأرض إلاّ ولله فیها الحجة، یعرف الحلال والحرام ویدعو الناس إلى سبیل الله؛ (٢)
همواره در زمین حجت خدا حضور دارد. حلال و حرام الهی را معرفی میکند و مردم را به راه خدا دعوت مینماید». بر اساس این گونه روایات معلوم میشود که زمین هیچگاه از وجود خدا خالی نیست .
وقتیکه پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم سرانجام به هفتمین آسمان رسید، و در آنجا حجابهایى از نور مشاهده کرد،همانجا که «سِدره المُنتهی وجنه المأوی» قرار داشت و پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم در آن جهان سراسر نور و روشنایى به اوج شهود باطنى و قرب الىالله و مقام «قاب قوسین اوادنی» رسید، و خداوند در این سفر او را مخاطب ساخته، و دستورات بسیار مهم و سخنان فراوانى به او فرمود،
و برخى احادیث قدسى در این سفر بر آن حضرت وارد شده است.همچنین نمازهاى پنجگانه بر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم واجب شد
* و جبرئیل آمد و همراه پیامبر نمازهاى پنجگانه را انجام داد.
* و رهبرى و ولایت على علیه السّلام مطرح شد.
* از امور دیگرى که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در بهشت مشاهده کرد، نور دخترش حبیبه خدا فاطمه زهرا سلام الله علیها بود. نور زهرا در هر عالمى به نوعى ظهور داشته است.
در لیله المعراج در بهشت براى رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم در ساق عرش طلوع کرد وقتى نظر فرمود، نور ائمه را دید، اولى نور على علیه السّلام بعد فاطمه تا برسد به حضرت حجت عجلالله تعالى فرجه و در روایت است که فرمود مهدى عجّل الله تعالی فرجه الشریف را که وصى دوازدهم من است، دیدم مثل کوکب درّى است، و لذا برخى از بزرگان این حدیث را شاهد گرفتهاند که حجهبن الحسن عجلالله تعالى فرجه الشریف پس از اصحاب کساء از همه اهل بیت افضل است.
در حدیثى که مجلسى(ره)در بحار الانوار از کتاب مختصر حسن بن سلیمان به سندش از سلمان فارسى روایت کرده رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در داستان معراج فرمود:
چون به آسمان اول رفتیم قصرى از نقره سفید دیدم که دو فرشته بر در آن دربانى مىکردند، به جبرئیل گفتم: بپرس این قصر از کیست؟ و چون پرسید آن دو فرشته پاسخ دادند: از جوانى از بنى هاشم، و چون به آسمان دوم رفتیم قصرى بهتر از قصر قبلى از طلاى سرخ دیدم که به همانگونه دو فرشته بر در آن بودند و چون به جبرئیل گفتم و پرسید آن دو فرشته نیز در پاسخ گفتند: از جوانى از بنى هاشم است. و در آسمان سوم قصرى از یاقوت سرخ به همان گونه دیدم و چون از دو فرشته نگهبان آن پرسیدیم گفتند: مال جوانى است از بنى هاشم و در آسمان چهارم قصرى به همان گونه از در سفید بود و چون جبرئیل پرسید؟ باز هم دو فرشته نگهبان قصر گفتند: از جوانى از بنىهاشم است.
و چون به آسمان پنجم رفتیم چنان قصرى از دُرّ زرد رنگ بود و چون جبرئیل به دستور من صاحب آن را پرسید گفتند: مال جوانى از بنى هاشم است و در آسمان ششم قصرى از لؤلؤ و در آسمان هفتم از نور عرش خدا قصرى بود و چون جبرئیل پرسید باز همان پاسخ را دادند.
و چون بازگشتیم آن قصرها را در هر آسمانى به حال خود دیدیم به جبرئیل گفتم بپرس: این جوان بنىهاشمى کیست؟و همه جا فرشتگان نگهبان گفتند: او على بن ابیطالب علیه السّلام است.(٣)
(1) [ محمد بن یعقوب کلینی اصول کافی، ج 1، ص 179. نشر پیشین.]
(٢) [ محمد باقر مجلسی بحار الانوار، ج 15،ص 29. نشر دار الاحیا التراث العربی بیرو ت 1403 ق.پاسخ در سه محور بیان میشود]
(٣)که مجلسى(ره)در بحار الانوار از کتاب مختصر حسن بن سلیمان به سندش از سلمان فارسى
چکیده زندگینامه حضرت علی علیه السّلام