?چکیده زندگینامه حضرت علی علیه السّلام قسمت دوم
#زندگینامه_امیرکلام
?معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم (وجود حضرت علی علیه السّلام در معراج )
?پرسش: ادامه اولین موجودی که خداوند خلق کرد چیست؟
?گروهی نیز بنا به فرموده خداوند که فرمود دنیا را بخاطر علی علیه السّلام خلق کردم، عقیده دارند امام علی علیه السّلام از قبل آفریده شده و حجت خداوند بوده است
?1️⃣ در ابتدا باید گفت مراد از این سخن که زمین هیچگاه از حجت خالی نمیماند این است که بر اساس حکمت بالغه الهی در نظام خلقت، موجودی که مظهر اسما و صفات خدا باشد وبه تعبیر قرآن خلیفه خدا در زمین باشد به لحاظ تکوین و تشریع لازم است، تا فیض الهی را در دو شاخه تکوین و تشریع به عالم و آدم برساند. بنابر این حجت در روی زمین و ضرورت وجود او در عالم در واقع به معنای ضرورت وجود واسط فیض الهی در زمین است از این رو گفته می شود که زمین هیچ گاه از وجود حجت خالی نخواهد بود. چون فیض در تکوین وتشریع از کانال وجود حجت به عالم و آدم میرسد و در این رابط نکته های بسیار گویا و روشن در آموزه های دینی آمده که به برخی از آنها اشاره میشود:
?در روایتی آمده: لو بقیت الأرض بغیر إمام لساخت؛ (1)
اگر زمین بدون امام باشد، از هم متلاشی میگردد».
از این حدیث معلوم میشود که وجود حجت و امام معصوم در عالم از وجود اکسیژن و هوا ضروریتر است، زیرا اگر هوا نباشد، موجودات زنده و حیوانات و گیاهان نابود میشوند،ولی اگر حجت و امام در روی زمین نباشد، همه عالم حتى جمادات متلاشی و نابود میشوند.
?امیر مؤمنان علیه السّلام این باره فرمود:
?«لا تخلو الأرض من قائم لله بحجة إمّا ظاهراً مشهوراً أو خائفاً مغموراً، لئلاّ تبطل حجج الله وبیّناته؛(٢)
زمین از کسی که برای خدا با حجت به پاخیزد خالی نمیماند. او نمایان و شناخته شده است، یا ترسان و پنهان است تا حجتها و نشانههای روشن خدا باطل نگردد»
?2️⃣ نکته دیگر این که حجت خدا در روی زمین انبیا و اولیاء او هستند در این باب نیز روایاتی بسیاری است از جمله امام صادق علیه السّلام فرمود:
«چون ثابت کردیم که آفریننده و سازندهای داریم که برتر از ما و از همه آفریدهها است، و این صانع، حکمتمدار و بلند مقام است و هیچ یک از آفریدگان شایسته و سزاوار آن نیستند که از نزدیک با او گفتوگو نمایند، معلوم میشود که خداوند حکیم میان خلق خود سفرایی دارد که میان او و بندگانش واسطهاند، و پیامهای خالق را به مخلوق میرسانند، و آدمیان را به مصالح و منافع و وسایل بقای آنان و موجبات فنایشان آگاهی میدهند.
? پس ثابت میشود که میان آفریدگان، کسانی هستند که از سوی خدای حکیم و علیم مأموریت امر و نهی دارند و آن ها پیامبران و برگزیدگان اویند.
آنها حکیمانیاند که حکمت الهی را آموخته و با آن مبعوث شدهاند. آنها در خلقت جسمانی با سایر مردم فرقی ندارند، ولی در حالات معنوی اخلاقی و صفات و کمالات وجودی کاملاً از آن ها متمایز هستند و از طرف خداوند به حکمت و متانت تأیید شدهاند. افزون بر آن (بعد از انبیا) در هر دوره زمانی ره آورد نبوت از طریق دلایل و براهین آن ها به وسیله اوصیا حفظ شده است تا زمین از حجتی که نشانه صدق و عدالت را به همراه دارد، خالی نباشد».(٣)
? در این روایت[«چون ثابت کردیم که آفریننده و سازندهای داریم که برتر از ما و از همه آفریدهها است،…] بر حکمت خداوند تأکید شده و بدین مسئله اشاره گردیده چون خداوند حکیم است و از مشاهده بشر برتر است، از این رو حکمت او ایجاب میکند که از طریق سفیران خود بندگانش را به راه سعادت هدایت کند که بعد از انبیا، اوصیای آنان عهدهدار این مسئولیت هستند. (4)
در زمان حاضر حجت خدا در عالم وجود مقدس حضرت مهدی است که واسطه فیض بر عالم و آدم است، از این رو خطاب به حضرت بقیة الله حجة ابن الحسن آمده:
«. . . الذی ببقائه بقیت الدنیا وبیمنه رُزق الورى وبوجوده ثبتت الأرض والسماء؛(5)
مهدی که چشم عالم با اوست و دنیا به بقای او باقی است و به برکتش به خلق روزی میرسد، زمین و آسمان به وجودش برقرار است»
(1) ?[ محمد بن یعقوب کلینی اصول کافی، ج 1، ص 179. نشر دار الکتب الاسلامیه تهران 1388 ق.]
(٢)? [ نهج البلاغه، حکمت 147، ص74 ، نشر موسسه امیر المو منین ، قم ، 1375 ش .]
(٣)?[ کلینی ،محمد بن یعقوب ، اصول کافی، ج 1، ص 168، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1388ش.]
(4)?[امین صادقی، پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی، ص 256، نشر مؤسسه آثار امام، 1386ش.]
(5)?[. شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان، ص 155 و 156. نشر بلاغت قم بی تا.]
?? #ادامه دارد…
چکیده زندگینامه حضرت علی علیه السّلام قسمت دوم