استاد میرباقری:
چرا بعضی عبادات، ثوابهای شگفتانگیز دارند؟
«ثوابهای [شگفتانگیزی] که برای عبادات ذکر میشود، فرض کنید گفته میشود اگر کسی یک ختم قرآن کرد، نبوت بین دو پهلوی او قرار میگیرد، یا گفته میشود مثلاً در زیارت سیدالشهدا(ع) هفتاد هزار حج مقبوله هست و…،
این روایات، ناظر به ظرفیت عبادات است؛ یعنی میخواهد بگوید از زیارت امام حسین(ع) میشود این قدر بهره برد که در هر قدمش ثواب یک حج عمره به انسان بدهند یا امکان به دست آوردن بیش از هفتادهزار حج مقبوله در یک زیارت امام حسین(ع) وجود دارد؛ نه اینکه هر کسی این قدم را برداشت هفتادهزار حج مقبوله می برد! بلکه ظرفیت عمل را بیان میکند.
در قرائت قرآن هم همینطور است. اگر گفته شده: تلاوت قرآن فلان ثوابها را دارد یعنی میشود با تلاوت قرآن به این ثوابها رسید. پس سعی کنید خودتان را به این ثوابها برسانید و این انسان است که باید همت کند تا بر سر این سفره بهگونهای بنشیند که وقتی از سر سفره برخواست این ثوابها به او رسیده باشد. البته ممکن هم هست که انسان قرآن را یک گونه تلاوت کند که مصداق «رُبَّ تَالٍ لِلْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ یَلْعَنُه» بشود و -العیاذ بالله- قرآن لعنتش کند؛ این گونه نیست که هر کسی تلاوت قرآن کرد به آن ثوابها برسد!
برای دوستان اهل بیت(ع) که به برکت اهل بیت(ع)، راه قرآن برایشان باز است در ماه رمضان که “بیت النور نبی اکرم (ص) “است و نور نبی اکرم (ص) و نور قرآن در آن تنزل پیدا کرده است؛
راه رسیدن به قرآن باز است و راحتتر میشود به آن فیوضات رسید….
چرا بعضی عبادات، ثوابهای شگفتانگیز دارند؟