پر کننده زمین از عدل و داد
یکی از فرزندان امام زین العابدین(ع) میگوید: هر وقت پدرم میخواست در مورد برادرم محمد سخنی بگوید از او باقر تعبیر میکرد. یک روز پرسیدم: پدر جان! چگونه است که برادرم را باقر مینامید؟ پدرم تبسمی کرد و به سجده رفت و سجدهاش را طول داد، شنیدم که در سجده عرض میکند: بار خدایا! ترا سپاس میگویم چه نعمتهایی بر ما اهل بیت ارزانی فرمودهای. این جمله را چندین بار تکرار کرد و سر از سجده برداشت و فرمود: پسر جان! امامت در نسل اوست تا روزی که قائم ما که درود خدا بر او باد ظاهر شود و زمین را پر از عدل و داد فرماید.[1]
ولادت مخفیانه
امام سجاد(ع) درباره کیفیت تولد امام مهدی(عج) میفرماید: ولادت قائم ما بر مردم پوشیده میماند و مردم میگویند که هنوز متولد نشده است. این برای آن است که به هنگام ظهور بیعت کسی در گردن او نباشد.[2]
امام چهارم(ع) یکی از علتهای تولد پنهانی و غیبت امام مهدی(عج) را در این روایت بیان میفرماید. یعنی اگر دشمنان و دستگاه بنی العباس از تولد حضرتش باخبر شوند، از او برای تثبیت حکومت خود ایشان بیعت میگیرند. و حال آنکه امام مهدی(عج) مخفیانه متولد و در پس پرده غیبت به سر میبرند تا اینکه با هیچ یک از طاغوتها بیعت نکند.
صاحب دو غیبت
سید الساجدین و زین العابدین سالها قبل از تولد آخرین محبت الهی درباره غیبت امام مهدی(عج) میفرماید: برای قائم ما دو غیبت است، که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است. غیبت اول شش روز، شش ماه و شش سال است، ولی غیبت دیگری به قدری طولانی خواهد بود که بیشتر قائلین به آن از اعتقاد خود برمیگردند. در امامت او ثابت قدم نمیماند، جز کسی که ایمانش قوی و معرفتش کامل باشد و در برابر داوریهای ما تردیدی به خود راه ندهد و در برابر ما کاملاً تسلیم باشد.[3]
علامه مجلسی در شرح این حدیث مینویسد: شاید این حدیث اشاره به تحولات وضع آن حضرت در غیبت صغری باشد که در شش روز اول، منحصراً اهل بیت آن حضرت از ولادت آن مهر تابان آگاه بودند و در شش ماه اول، خواص شیعیان و نزدیکان از آن مطلع شدند و در شش سال اول، غالب شیعیان از آن آگاه شدند و بعد از شش سال (بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) خبر ولادت منتشر شد.[4]
شباهت با انبیاء
امام سجاد(ع) درباره نشانهها و شباهتهای امام مهدی با سایر انبیاء(ع) میفرماید: در قائم ما شش نشانه از شش پیامبر هست، نشانی از حضرت نوح، نشانی از حضرت ابراهیم، نشانی از حضرت موسی، نشانی از حضرت عیسی، نشانی از حضرت ایوب و نشانی از حضرت محمد که درود خدا بر آنها باد.
نشانه او از حضرت نوح، عمر طولانی اوست.
نشانه او از حضرت ابراهیم، تولد پنهانی و کنارهگیری او از میان مردم است.
نشانه او از حضرت موسی، ترس و وحشت وغیبت اوست.
نشانه او از حضرت عیسی، اختلاف مردم در حق اوست.
نشانه او از حضرت ایوب، فرج بعد از شدت اوست.
و اما نشانه او از حضرت محمد(ص) قیام به شمشیر اوست.[5]
امام مهدی(عج) وارث تمام انبیاء و اولیاء است و آنچه تمام خوبان عالم دارند، او همه آنها را دارد.
فتنههای عصر غیبت
امام چهارم(ع) به ابا خالد کابلی درباره فتنههای این زمان و راه رهایی از آن میفرماید:
ای ابا خالد! برای شما فتنههایی چون پارههای شب تاریک پیش خواهد آمد، از این فتنهها نجات نمییابد جز کسی که خداوند از او پیمان گرفته باشد، که آنها مشعلهای هدایت و سر چشمههای دانش و فضیلت هستند. خداوند به وسیله آنها از هر فتنه ظلمانی نجات میدهد، گویی صاحب شما را میبینم که در پشت کوفه با سیصد و سیزده نفر در سرزمین نجف حرکت میکند، جبرئیل در طرف راست او، میکائیل در طرف چپ او و اسرافیل در پیشاپیش او حرکت میکنند و پرچم رسول اعظم(ص) با اوست.[6]
استقامت و صلابت
امام زمین العابدین ثواب و اجر منتظران ثابت قدم را این گونه بیان میفرماید: کسی که در زمان غیبت قائم ما(ع) بر موالات ما ثابت بماند، خداوند به او پاداش هزار شهید از شهدای بدر و احد عطا میفرماید: [7]
در روایات فراوانی از سختیهای دوران غیبت گفتگو شده است. لذا هنگامی که استوار ماندن در این عصر این قدر سخت و دشوار باشد، طبعاً پاداش بسیار والایی دارد که حدیث فوق گویای این حقیقت است.
این موارد گوشهای از بیانات امام سجاد(ع) نسبت به قضیه مهدویت است.
?[1] کفایت الاثر، ص 237.
[2] اعلام الوری،ص 2و4
[3] کمال الدین، ج 1، ص 586؛ به نقل از یار مهدی، ص 143.
[4] بحار الانوار، ج 51، ص 135.
[5] محجه البیحنا، ج 4، ص 338؛ یار مهدی، ص 149.
[6] بحار الانوار، ج 51، ص 135.
[7] اعلام الوری، ص 402؛ کمال الدین، ج 1، ص 592.
پرکننده زمین از عدل و داد.