#فتنه_های_آخرالزمان
#پرداخت_نکردن_زکات
#و_حقوق_مالی_در_آخرالزمان
زکات در اصطلاح روایات به مطلق حقوق مالی گفته میشود و به پرداخت سهمی از اموال نُه گانه (یعنی گندم، جو، خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره) نیز گفته میشود، و بخش دوّم را زکات مال میگویند و مقابل آن زکات بدن (یعنی زکات فطره) است که در هر سال یک مرتبه در شب عید فطر واجب میشود.
این واجب مالی که تأمین کننده بخشهای زیادی از نیازمندیهای جامعه اسلامی است، هشت مصرف دارد که در آیه شریفه «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمینَ وَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبیلِ فَریضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ» [1] بیان شده است.
یعنی: «صدقات واجب اعمّ از زکات مال و زکات بدن، مربوط به فقرا، مساکین، جمع کنندگان زکات، تألیف قلوب مرزداران، آزاد نمودن برده ها، پرداخت دین بدهکارها، نجات دادن درراه ماندهها و مصرف هر راه خیری میباشد، و آن یک وظیفه واجب (عبادی و) الهی است و خداوند دانا و حکیم (به مصالح بندگان خود) میباشد.
در روایات معصومین علیهم السلام آمده که سخت ترین امتحان خدا نسبت به مردم، وظیفه پرداخت حقوق مالی آنان است و در آخرالزّمان این وظیفه برای مردم سنگین ترین وظیفه است، از این رو، رسول خداصلی الله علیه وآله میفرماید: «وَ أَداءُ الزَّکاةِ أَشَدُّ التَّعَبِ عَلَیْهِمْ خُسْراناً وَ مَغْرَماً عَظِیما.» [2]
یعنی: «پرداخت زکات برای مردم آخر الزّمان سخت ترین زحمت و بزرگ ترین خسارت و غرامت محسوب میشود.
از این رو ، پرداخت کنندگان زکات در آخرالزّمان بسیار کمیاب میباشند و در آخرالزّمان برای مردم پرداخت ربا، آسان تر از پرداخت زکات است در حالی که ربا در دنیا سبب نابودی دین و زندگی آنان است و برکت را از عمر و مال رباگیرنده و ربادهنده برمی دارد، و زکات سبب برکت و پاکی نفس و مال و زندگی زکات دهنده است و در آخرت ربا سبب دخول در دوزخ است و زکات سبب دخول در بهشت میباشد. «واللَّه یعلم و أنتم لا تعلمون. »
خداوند در بسیاری از آیات قرآن، زکات را به دنبال نماز ذکر نموده است و میفرماید: «… یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ.. »[3]، و در روایات آمده که نماز بدون زکات پذیرفته نیست.
[1]توبه ،60.
[2]مستدرک الوسائل، 11 / 372.
[3]مائدة ،55.
اللهُمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَ الْفَـــرَج
نماز بدون زکات پذیرفته نیست.