عیبجوییوآبروریزی.
عیبجویی از دیگران ، یکی دیگر از رذایل اخلاقیست،که قران با تعبیرهای مختلف از آن نهی کرده و عیب جو را مورد نکوهش قرار داده است . عیبجویی نتیجه عداوت و حسد است، به این معنا که اگر کسی کینهی دیگری را در دل داشته باشد ، به دنبال عیوب او میافتد تا آنها را پیدا و او را رسوا کند …
بسیاری ازمردم به جای اینکه به دنبال رفع عیوب خود باشند ، مدام در پی جستوجوی عیوب دیگران هستند . اینگونه افراد رفتار دیگران را زیر ذرهبین قرار میدهند تا به محض کوچکترین لغزش و یا حتی اشتباهی ، شروع به عیبجویی کنند
این افراد برای سرپوش گذاشتن بر عیوب خود ، خودشان را با افرادی که دارای عیوب بدتری هستند مقایسه میکنند ، تا از این طریق هم خود را بهتر از دیگران جلوه دهند ، و هم دلشان را به این خوش کنند که آنقدرها هم آدم بدی نیستند !
امام علی(علیه السلام) میفرماید : خوشا به حال آنکس که عیب خودش او را از پرداختن به عیبهای مردم باز دارد
امام صادق(علیه السلام) هم میفرماید : هرکس علیه مومنی مطلبی نقل کند که بخواهد با آن او را بدنام کند و شخصیتش را از بین ببرد ، تا بدین سبب از چشم مردم بیوفتد ، خداوند عزوجل او را از ولایت خود به سوی ولایت شیطان اخراج میکند
در روایتی دیگر از امام علی(علیه السلام) نقل شده : از معاشرت با عیبجویان بپرهیزید ، زیرا هیچکس از ضرر آن در امان نمیباشد
همچنین در حدیث دیگری هم امیر المومنین (علیه السلام) میفرمایند : کسی که به دنبال عیوب پنهان مردم باشد خداوند محب و دوستی دلهای مردم را بر او حرام میکنند!!!
البته هرکس با مراجعهی به نفس خویش متوجه میشود که خودش مانند دیگران خالی از عیب نیست و خداوند از روی لطف ، صفات بد و زشت و اشتباهات او را از دیگران مخفی کرده است.
اسلام برای حفظ ابرو ، حرمت و شخصیت مومنان اهمیت زیادی قائل است , تا آنجا ک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرمایند : همه چیز مسلمان از مال ،آبرو ،و خونش بر مسلمانان دیگر حرام است
هرگاه مومن برادر دینی خود را متهم نماید ، ایمان او آب میشود و از بین میرود ، همانطوری که نمک در آب حل میشود و از بین میرود
و امام صادق (علیه السلام) در جایی به نقل از رسول خدا فرمودند : خداوند تبارک و تعالی امر کرده است ، هرکس دوستی از دوستان مرا خوار کند ، در کمین جنگ با من نشسته است
همچنین در جایی دیگر میفرمایند : حرمت مومن ازحرمت کعبه بالاتر است
برای درک بهتر قضیه ، در پایین به چند نمونه دیگر از احادیث و روایات معصومین میپردازیم:
ربا 73 قسم است ، و بدتر از همهی رباها تجاوز به ابروی مسلمانان است
کسی که چیز ناروایی بشنود وآن را منتشر کند مثل این است که خودش آن کار را انجام داده است
نزدیکترین وضعی که بنده به کفر دارد این است که با مردی
برادر دینی باشد و لغزشها و خطاهای او را شماره کند
هرکه به عیبجویی کسی را به صفتی که در او نیست یاد کند خداوند او را در آتش جهنم محبوس دارد تا گفته خویش را مجری دارد.
عیبجوییوآبروریزی.