ظهور امام زمان(عج)، سه معنا دارد:
1. ظهور غیب در شهود
2. کنار رفتن حجاب دولت طواغیت و ظهور شمس نبوت
3. ظهور جسمانی
«دین و ولایتی که حضرت رسول (ص) آوردند، سه غیبت دارد:
غیبت اول این است که دین و ولایت، یک امر غیبی است که این امر غیبی باید در عالم ظاهر شود و شرایط ظهورش آماده شود. وقتی این غیب ظاهر شد همه عالم به حیات می رسند و نورانی می شود… .
غیبت دوم این است که در مقابل این حقیقت دین و ولایت، حجاب ظلمانی طواغیت افتاده که آن حجاب، حجاب ما با دین و ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) می شود. این غیبت هم، اختصاص به امام زمان(عج) ندارد؛ امیرالمؤمنین(ع) هم ولایتش در این حجاب قرار گرفت. «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى»؛ شبی که پرده میاندازد و روزی که تجلی میکند. در روایات وارد شده است که: شب، دولت اهل باطل است که حجاب دولت امیرالمؤمنین (ع) و دین است. تا آن حجاب هست، غیبت هم هست و حقیقت ولایت درک نمی شود.
غیبت سوم، غیبت جسمانی است و ظهور جسمانی امام (ع) هم غیر از این مسائل ظاهری، یک باطنی دارد. وقتی جسم نبی اکرم(ص) در عالم می آید، حجاب های ظلمانی برداشته می شود، حرم الهی با انوار پوشیده می شود و شیاطین از رفتن به آسمان حبس می شوند. وقتی جسم امام(ع) هم ظاهر می شود اتفاقات عظیمی در عالم می افتد.
این سه معنای غیبت (به نحو کلی) با ظهور امام زمان (ع) برداشته می شود؛ یعنی هم ولایت به عنوان امر غیبی در عالم ظاهر میشود و هم حجاب دولت باطل کنار میرود و هم جسم امام(ع) ظاهر خواهد شد».
استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظهور امام زمان(عج)، سه معنا دارد: