رابطه تلویزیون و رشد شناختی و یادگیری در کودک
تماشای تلویزیون بدون توجه به محتوای آن، تأثیرهای نامطلوب متعددی بر توان یادگیری کودک می گذارد. به این ترتیب که اولا باعث بی قراری شده، تمرکز کردن را مشکل می کند. کودکانی که بیش از 2 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، معمولا نمی توانند بیشتر از چند دقیقه با بازی یا پازل معین سرگرم شوند؛ علت این امر احتمالا این است که تغییر دائم صحنه های تلویزیون توانایی آنان را برای پرداختن به یک فعالیت معین مختل می کند.
دوم اینکه برخلاف انتظار بیشتر والدین، نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که دایره لغات کودکانی که زمان درازی تلویزیون می بینند به گستردگی آن هایی که کمتر تلویزیون می بینند نیست، چون کودکان برای یادگیری لغات جدید باید چیزی را که می شنوند تمرین کنند.
سوم، تلویزیون در یادگیری روش مطالعه و خواندن، اختلال ایجاد می کند. برخی تحقیقات نشان داده وقتی تلویزیونی وارد خانه ای می شود مهارت های کتاب خواندن در کودکان آن خانه کندتر از کودکانی است که تلویزیون ندارند.
و بلاخره این که، تماشای زیاد تلویزیون موجب می شود جاذبه دنیای اطراف برای کودک کمتر شود. وقتی کودک ساعت ها در حالی که جذب جریان فیلم شده بی حرکت می نشیند، بیشتر از این که مشتاق یا کنجکاو یا خلاق شود، منفعل می شود؛ در این حال، بیشتر مطالبی که کودک جذب می کند به درستی طبقه بندی نمی شود و بیشتر گیجش می کند. بنابراین، یادگیری مؤثر اتفاق نمی افتد.
کتاب پرورش خلاقیت
دروتی جی. سینگر و جروم ال. سینگر
دکتر حمید علیزاده و دکتر علیرضا روحی
رابطه تلویزیون و رشد شناختی و یادگیری در کودک