در بیان صلاة وسطى
و اما نماز زوال که مورد سفارش رسول اکرم، صلى الله علیه و آله، است، مراد از آن نوافل نماز ظهر است، چنانچه در روایات دیگر تصریح به آن شده. و اهتمام به خصوص این نوافل یا براى آن است که در خود آنها خصوصیت و اهمیتى است، و یا براى آنکه از متعلقات صلاة وسطى هستند و موجب اتمام و قبول آن مى باشند. و شاید که در این حدیث مراد خود نماز ظهر باشد، که آن نماز وسطى است، به اعتبار آنکه در وسط نمازهاى یومیه واقع است، و حق تعالى امر به حفظ آن و قیام به آن بالخصوص نموده در آیه شریفه حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى و قوموالله قانتین.
و مشهور بین فقها، رضوان الله علیه، و اظهر آن است که صلاة وسطى همان صلاة ظهر است، و مزید اختصاص در بین نمازها دارد، و اول نمازى است که حق تعالى بر آدم ابى البشر، على نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام، فرو فرستاده توسط جبرئیل، علیه السلام. و ظاهر آن است که سفارش جناب رسول اکرم، صلى الله علیه و آله، به این که علیک بصلاة الزوال و براى حفظ حدود و نوافل و وقت آن است، نه براى اصل اتیان فقط، چنانچه از امر به محافظه صلوات، و خصوصا حفظ نماز ظهر، نیز چنین استفاده شود.
? #چهل_حدیث ، امام خمینی (ره)
در بیان صلاة وسطى.