زنان و ولایت
دختران کدام عیدی را از اهل بیت طلب کنند؟
جایگاه زن در تفکر و اندیشه اسلامی با ادیان دیگر قابل مقایسه نیست و از همان ابتدای ظهور اسلام این جایگاه و میزان اهمیت دادن به زن کاملا مشخص بوده است.
در دورهای که انحطاط بشر به جایی رسیده بود که دختران را زنده به گور میکردند تا به زعم خویش از لکه ننگی جلوگیری کنند و دورهای که زن صرفا به ابزاری برای عیاشی و لذات مادی تبدیل شده بود پیامبری ظهور کرد که از همان ابتدا مخالف زنده به گور کردن بود و آیینی آورد که دختر را مایه رحمت میدانست و زن را مایه رشد و تعالی مرد.
در طول زندگی نبی مکرم اسلام(ص) نمونههای زیادی از اهتمام به ترویج فرهنگ احترام به زنان و جایگاه ایشان از شخص رسول الله(ص) و اطرافیانش ثبت و ضبط شده است و سعی شده است به جایگاه متعالی یک زن در بعد معنویات تکیه بیشتری شود.
یکی از مصادیق بزرگ اهمیت قائل شدن برای زنان این است که در بزرگترین رویداد سیاسی عبادی زندگی رسول خدا(ص)، رویدادی که اگر اتفاق نمیافتاد طبق فرمایش خداوند متعال رسالت پیامبر(ص) هیچ انگاشته میشد و تمام زحماتش هدر میرفت، زنان نیز حضور داشتند و همانگونه که برای مردان تک به تک وقت گذاشته شد برای زنان نیز وقتی اختصاص دادند.
زمانی که رسول خدا(ص) به دستور حضرت حق، وصی و جانشین خود را معرفی میکنند و در جمع کثیری از مسلمین اعلام میکنند که حاکم مسلمین بعد از ایشان از سوی خدا تعیین شده است و مردم موظف به تبعیت از حکم خدا هستند، بعد از اینکه از جمعیت مسلمین تایید دیدار و شنیدار سخنان نبی خدا(ص) در ابلاغ حکم ولایت و امامت گرفته شد، پیامبر اکرم(ص) دستور دادند دو خیمه برپا شود، در یکی خودشان نشستند و در دیگری امیرمومنان علی بن ابیطالب(ع) را نشاندند و حاجیان نفر به نفر آمدند و به رسول الله(ص) تبریک گفتند و به خیمه دیگر رفته و با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند.
در این بیعت و در این رویداد بزرگ که موجب اکمال دین و تام گشتن نعمات الهی شد زنان نیز حضور داشتند و همانگونه که برای بیعت مردان وقتی اختصاص داده شد برای بیعت زنان نیز رسول خدا(ص) فرمودند تشت آبی قرار داده و پردهای انداختند تا ضمن حفظ حیا و محرم و نامحرمی، زنان نیز یک به یک به خیمه بیایند و با امام زمان خودشان بیعت کنند به گونه ای که در یک سوی پرده زنان دست در آب مینهادند و در سوی دیگر امیر مومنان و با تبریک امامت و اعلام بیعت در ذمه امامت ایشان قرار میگرفتند.
در روایت حدیث غدیر که از احادیث متواتر همه مذاهب اسلام است نیز نام سیزده زن دیده میشود که از راویان مورد اعتماد علما و بزرگان دین بوده و حدیث واقعه را طرح کردهاند.
همچنین در دفاع از ولایت و غدیر نیز اولین مدافعی که در این راه به شهادت رسید و با دل و جان به دفاع از ماحصل غدیر یعنی ولایت پرداخت بانوی بزرگواری چون حضرت فاطمه زهرا(س) بود و در طول تاریخ زنان بسیاری دیده شدهاند که در احیای امر ولایت و دفاع از آن نقش موثری داشتهاند.
همانگونه که مشاهده میکنید رابطه بین بانوان و ولی امر، از ابتدای ظهور اسلام رابطهای ممتد ومقدس بوده است که در هیچ بزنگاهی از تاکید عملی و دور از شعارزدگی بر حضور زنان غفلت نشده است تا جایی که در بیان امر آخرین امام و ظهور آن حضرت نیز مطرح میشود که در 313 سردار و فرماندهای که اطراف حضرت هستند 50 نفر از آنان از زنان میباشند.
حال باید بر جامعه زنان تاکیدی مضاعف داشت که فراموش نشود برخی زنان نیز مانند برخی مردان مورد تهاجم شیاطین واقع شده و از ولایت دور میشوند، چه بسا با توجه به نقش تربیتی و تولیدی زن در جامعه که میتواند مایه کثرت و رشد مردان بسیاری در بین سربازان ولایت باشد هجوم شیاطین به این قشر بیش از مردان نیز باشد و همانگونه که در تاریخ آمده بعد از رحلت رسول خدا(ص) که مردم، امر ولایت حضرت علی(ع) را انکار کردند زنان نیز جزو منکرین بودند و در کنار تلاشهایی که دختر رسول خدا برای احیای امر ولایت داشت هیچ کمکی به ایشان نکردند.
باید حواسمان باشد مبادا عیدی که شیرینی و حلاوت آن را هرساله میچشیم با تکرار تاریخ و فراموشی و انکار ولایت از سوی مسلمین به تلخی گراید، به خصوص در دورهای که به برکت انقلاب اسلامی زنان ایرانی هویتی متعالی یافته و بر نقش تربیتی و اثرگذار ایشان به مراتب بیشتر پرداخته شده است باید بانوان مراقبت بیشتری نمایند تا مبادا بر اثر تهاجمات و ناتوی فرهنگی دشمنان از راه ولایت دور شده و فاصله بگیرند.
اکنون که خالق یکتا از صدر اسلام و تا ظهور منجی عالم بشریت برای زنان نقش و اثر قائل شده است باید مراقبت بیشتری کرد و از خود اهل بیت(ع) خواست که عیدی دختران و زنان این جامعه را خدمت بیش از پیش به اسلام و امام زمان(عج) قرار دهد و تلاش کرد تا از مسیر ولایت خارج نشویم.
دختران کدام عیدی را از اهل بیت طلب کنند؟