حکم کاشت ناخن مصنوعی
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
امام خامنه ای :
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
چنانچه میداند امکان بر طرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار(برداشتن ناخن)کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید).
در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
آیت الله سیستانی :
ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
آیت الله مکارم شیرازی :
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
آیت الله وحید خراسانی :
کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
آیتالله صافی گلپایگانی :
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد.
آیتالله شبیری زنجانی:
کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیرهای نیز بگیرد.
آیت الله نوری همدانی:
چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است و جائز نیست چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست می باشد، حالا اگر کسی کاشته باشد در صورتی که قابل کندن نباشد، اگر در محل تیمم نباشد(مثل ناخن پا)باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد(مثل ناخن دست)باید هم وضو و غسل جبیرهای انجام داده و هم تیمم کند.
* طبق نظر تمام مراجع تقلید اگر چنین ناخنی عرفا_زینت_محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود.
منبع: استفتاء از سایت و دفاتر مراجع عظام.
در توضیح این استفاء به چند نکته اشاره میشود:
1ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمتهای بدن، لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.
2ـ اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که برداشتن آن ممکن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و …) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود.
2ـ اگر برداشتن مانع غیر_ممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست، مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام میشود، ولی شخص نباید عمدا برای خودش چنین جبیرهای ایجاد کند.
3ـ در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به_راحتی_امکان_پذیر_است ، مسئله جبیره منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کردهاند، باید ناخنها را ولو با صرف هزینهای، برداشته و به صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند.
4ـ در فاصله_زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن میکند، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام میشود.
5ـ تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه_واجب نماز است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل میشود.
حکم کاشت ناخن مصنوعی