حمایت دولتها از کالای داخلی؛ ظاهر و پشت پرده
حمایت از تولید داخلی در مقام عمل و اجرا، از دو بعد قابل بررسی است:
1. سیاستگذاری که وظیفهی مسئولان است و
2.انتخاب و مصرف کالای ایرانی که تکلیف آحاد مردم و مسئولان است.
دربارهی این مهم، چند نکته قابل یادآوری است.
در کشور ما عموما تصور میشود شرکتهای بزرگ و موفق در تولید و فناوری، بدون دخالت دولت و کاملا براساس سازوکار بازار رشد یافته و به موفقیت رسیدهاند.
این سوءتفاهم که متاسفانه در مراکز دانشگاهی و حتی سیاستگذار کشور ما رواج دارد، به قانونگذار و سیاستگذار ایرانی بهطور غیرمستقیم میگوید در کشورهای موفق، دولت بهجای حمایت از تولید، خود را از اقتصاد کنار میکشد تا بخش خصوصی خودش راه را پیدا کند و موفق شود پس حمایت دولت از تولید، فایدهای ندارد و هدردادن منابع است.
بررسی حمایتهای کشورهای با اقتصادهای قوی نشان میدهد انواع حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم دولت در تولد و رشد بنگاههای بزرگ، نقش اساسی داشته است. چه در دوران غیر صنعتی و چه حتی در عصر حاضر.
حمایت دولتها از کالای داخلی؛ ظاهر و پشت پرده