امام حسن عسگری صلوات الله علیه متوجّه من شد و فرمود: ای سعد بن عبداللّه! برای چه از قم به این جا آمدهای؟ عرضه داشتم: یا ابن رسول الله! چون عشق زیارت و دیدار شما را داشتم، بدین جا آمدهام. حضرت فرمود: پس بقیهی سؤالهایی را که تهیه و تنظیم نموده بودی، چه شد؟ پاسخ دادم: آماده و موجود میباشد. فرمود: از فرزندم و نور چشمم مهدی موعود علیهالسلام آنچه میخواهی سؤال کن. و من بعضی از سؤالهای باقی مانده را مطرح کردم، از آن جمله عرضه داشتم: یا ابن رسول الله! تأویل و تفسیر کهیعص چیست؟ کودک در حالی که روی زانوی پدر نشسته بود، فرمود: این حروف، رموز و اخبار غیبی الهی است که خداوند متعال در رابطه با حضرت زکریای پیغمبر علیهالسلام بیان نموده است؛ چون زکریا از خداوند متعال درخواست نمود تا اسامی خمسهی طیبه - پنج تن آل عبا علیهم السلام - را تعلیم او نماید. لذا جبرئیل علیهالسلام نازل شد و آن اسامی مقدّس را به او تعلیم داد؛ و هر زمان حضرت زکریا علیهالسلام یادی از آن اسامی: «محمّد، علی، فاطمه، حسن، حسین علیهم السلام» میکرد، هر نوع مشکل و ناراحتی که داشت، حلّ و بر طرف میگردید. امّا هرگاه نام حسین علیهالسلام بر زبان جاری مینمود و به یاد آن حضرت میافتاد، غم و اندوه فراوانی بر او عارض میشد؛ و افسرده خاطر میگردید. پس روزی اظهار داشت: خداوندا! علّت چیست که هر موقع چهار نفر اوّل را یادآور میشوم، دلم آرام میگیرد؛ و چون پنجمین نفر را یاد میکنم محزون گردیده و در چشمانم اشک حلقه میزند؟! خداوند متعال «کهیعص» را در جواب حضرت زکریا علیهالسلام برایش فرستاد؛ و تمامی اخبار و جریاناتی را که بر امام حسین علیهالسلام مقدّر شده بود، به وسیلهی آن رموز کلّی برایش بیان نمود:«کاف» یعنی؛ کربلاء و حوادث آن، «هاء» اشاره به هلاکت و شهادت اهل بیت سلام اللّه علیهم، «یاء» یزید - بن معاویه است - که بر امام حسین علیهالسلام ظلم نمود، «عین» اشاره به عطش و تشنگی آن حضرت و اصحاب میباشد؛ و «صاد» صبر و استقامت آن حضرت خواهد بود.سپس آن کودک در ادامهی فرمایشات گهربارش فرمود: چون حضرت زکریا علیهالسلام این خبر را - از فرشتهی الهی یعنی جبرئیل امین علیهالسلام - دریافت نمود، وارد مسجد شد و به مدّت چند روز در مسجد ماند و مرتّب گریه و زاری میکرد. و در پایان افزود: حضرت یحیی پیغمبر و امام حسین علیهماالسلام، هر دو به مدّت شش ماه در رحم مادر بودند؛ و در شش ماهگی به دنیا آمدند.
منبع:کمال الدین/ ح21/ ص452ارشاد القلوب دیلمی/ص422احتجاج طبرسی/ ج2/ ص423/ ح341بحارالانوار/ ج52/ ص87-88
تفسیر کهیعص چیست؟