بازگشت اهل بیت به کربلا
در مورد زمان بازگشت اسرای اهل بیت به کربلا پس از واقعه عاشورا سه نظر مطرح است:
1- برخی معتقدند این زیارت در سال نخست روی نداده و بلکه به دلیل دوری مسافت، اصلا چنین زیارتی ممکن نبوده، زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان 40 روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. محدث نوری و شیخ عباس قمی طرفدار این نظریه هستند. علاوه بر این که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست.
2-برخی ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای اهل بیت به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان ماه صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانستهاند. برخی دیگر، اربعین سالهای بعد را زمان این رویداد شمردهاند.
3- برخی معتقدند که اسرای کربلا از شام به عراق رفته و در روز اربعین، یعنی 40 روز بعد از واقعه عاشورا، به کربلا رسیدند ودر آنجا جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی هاشم را نیز دیدهاند و پس از زیارت امام حسین(علیه السلام) به مدینه رفتهاند. این نظریه در لهوف سید ابن طاووس به تصریح ذکر شده است. اینان معتقدند که این بازگشت ممکن بوده است و روایاتی که از این رویداد خبر داده اند، معتبرند. از جمله کتابهای مشهور در اثبات این نظر و پاسخ به مخالفان کتاب تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) نوشتۀ سید محمد علی قاضی طباطبایی است.
زیارت جابر
جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(صلی لله علیه وآله) است به عنوان نخستین زائر امام حسین(علیه السلام) شناخته میشود. بنابر روایات دینی، او در اولین چهلم شهادت امام حسین(علیه السلام) در سال 61 ه.ق به همراه عطیه عوفی به کربلا آمد و مزار مطهر امام حسین(علیه السلام) را زیارت کرد.
بازگشت اهل بیت به کربلا و زیارت جابر