امامان واسطه فیض.
امامان ما واسطه ی فیض هستند لذا میگوییم امام زمان (عج) الان زنده است چون اگر او در این عالم نباشد ، عالم دنیا برچیده میشود و به آن فیض نمی رسد. بعضا شما می بینید ادیان و مذاهب دیگر می گویند که منجی و موعود آخرالزمان هنوز بدنیا نیامده است . مسیحیان و یهودیان قائل به موعود هستند اما میگویند که هنوز بدنیا نیامده است اما شیعه میگوید که بدنیا آمده و زنده است هر چقدر هم که عمرش طول بکشد چون واسطه ی فیض است . بواسطه ی او فیض به این عالم می رسد . داستان شب قدر هم همین است . آن فیضی که خدا می خواهد در یکسال به بنده اش بدهد توسط ولی او مدیریت می شود . یعنی اراده ی خدا و مشیت خدا از منازل شما اهل بیت صادر میشود و در عالم پخش میشود .
بنابراین اینکه ما میگوییم اهل بیت محل مشیت خدا هستند یعنی از اینجا فیض پخش میشود . ما در دادن حاجات اهل بیت را مستقل نمی دانیم که توسل به آنها بکنیم ، دید ما به اهل بیت دیده واسطه ی فیضی است ولی این چیزی است که خدا قرآن به ما توصیه کرده است . یکی از بزرگان خدمت آیت الله خوانساری که از مراجع بزرگ تهران بودند رسیدند و سوال کردند اگر بخواهیم به امام رضا(علیه السلام) متوسل بشویم چطور خطاب بکنیم ؟ خدا را مخاطب قرار بدهیم و بگوییم ای خدا بحق امام رضا (علیه السلام) به ما چیزی بدهد یا بگوییم که ای امام رضا (علیه السلام) تو چیزی به ما بده . ایشان فرمودند : هر دوی آنها خوب است ولی دومی بهتر است . یعنی از امام رضا (علیه السلام) بخواهید که از خدا بخواهد و واسطه ببرید .
اینکه می گوییم ای امام رضا (علیه السلام) به ما بده ، یعنی واسطه است . ما که میدانیم امام رضا (علیه السلام) مستقلا و بی اذن خدا نمی دهد ، نگاه ما به او نگاه استقلالی نیست . این همان دستگاه الهی است نه اینکه امام رضا (علیه السلام) کنار دستگاه خدا دستگاهی زده است . وقتی دید ما به امام رضا (علیه السبام) یک دید واسطه ای است آنجایی که میگوییم یا امام رضا (علیه السلام) به ما بده ، در واقع می دانیم که خدا به امام رضا (علیه السلام) می دهد . منتها ما با واسطه پیش خدا می روییم .
〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗
امامان واسطه فیض.