بسیاری از شهیدان و علمای بزرگ در موقع نماز وقتی به آیه “إِیَّاک نَعْبُدُ وَ إِیَّاک نَستَعِینُ"می رسیدند درحالتی عجیب و روحانی می رفتند و گریه آنها به عرش می رسیده است.همینطور در نماز امام زمان(عج) این آیه در هر رکعت صد بار خوانده می شود، تفسیر این آیه چیست که اینقدر با اهمیت است؟
پاسخ
در این آیه نکات فراوانی نهفته است مانند این نکات:
1) عبودیت یعنی بندگی. عبد یعنی مملوک که لازمه آن ذلت و خضوع در مقابل مالک است.
نمیگوییم خدایا تو را میپرستیم بلکه میگوییم فقط تو را میپرستیم که معنایش توحید در عبادت است و فقط از تو یاری میجوییم یعنی توحید در افعال. و چون انسان میبیند که نمیتواند حق توحید را ادا کند این جمله را با سوز و گداز بر زبان جاری میکند. در حقیقت حتی بندگی هم از ما برنمیآید لذا در بندگی نمودن از خدا کمک میخواهیم.در این آیه خدا را خطاب میکنیم و معلوم است وقتی مملوک و عبد، خود را محضر مالک و رب مییابد چه حالی به او دست میدهد و برای اینکه(خود را) در مقابل(خدا) مطرح نکند(ما) میگوید.
2) رمز عظمت این آیه آن است که ترجمان توحید عملی و توحید افعالی و عبادی میباشد و به درستی تنها اندکی از انسانها میتوانند مصداق واقعی این معنا باشند. ما در زندگی روزمره خود هرچند به زبان استعانت از خداوند میجوییم، ولی معمولا چشم به اسباب طبیعی و غیر طبیعی داریم، اما اولیاء الهی و موحدان واقعی دیدهای مییابند که از اسباب ظاهری گذر میکند و جز حضرت حق مؤثری را نمییابند و تمام ممکنات و آثار آنان را عین ربط و تعلق به خداوند و حضرت حق میبینند و به همین جهت غیر از خدا کسی را نمیبینند تا او را عبادت کنند یا از او استعانت جویند.
3) تکرار زبانی بعضی از اذکار که مضامین عالی دارد اگر با دقت و توجه باشد نوعی تلقین به قلب آدمی است و او را به قبول آن مضمون وادار میکند و چون توحید را از عقیده به عمل رساندن تمرین و تلقین و تکرار لازم دارد این آیه تکرار میشود و در مثل نماز امام زمان سلام الله علیها صد بار تکرار میشود.
علاوه این که، توحید عملی و عبادی مراتبی دارد که ممکن است انسان با تکرار این معانی به مراتب بالاتری دست یابد.
"إِیَّاک نَعْبُدُ وَ إِیَّاک نَستَعِینُ"