آیا چهل بار رفتن به مسجد جمکران برای گرفتن حاجت مدرکی دارد!
در مورد سؤال فوق دلیل خاصی وجود ندارد بلکه از سه طریق میتوان مشروعیت آن را به اثبات رسانید:
1 - سیره متشرّعه از علما و صلحا و اتقیا بر مداومت رفتن چهل بار به مسجد جمکران است همانگونه که این عمل در مسجد سهله نیز انجام میشود.
2 - در روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده که هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میگردد.
3 - از مجموعه روایات استفاده میشود که عدد چهل در شکوفایی قابلیتهای مادّی و معنوی تأثیر بهسزایی دارد، از آن جمله:
? تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم
? تأثیر شراب خوردن در عدم قبولی نماز تا چهل روز
?قبولی توبه بهلولِ نبّاش بعد از چهل روز
?کنارهگیری پیامبر (ص) از خدیجه به جهت انعقاد نطفه حضرت زهرا (س) به مدت چهل روز
?چهل روز دعای عهد را خواندن باعث میشود که انسان از یاران امام زمان (عج) باشد.
?امام زمان (عج) هم چهل روز تحت تربیت ملائکه بود.
?طینت حضرت آدم (ع) در چهل روز خمیر شد.
?حضرت موسی (ع) تا چهل روز با خداوند در کوه طور ملاقات داشت.
?پیامبر اکرم (ص) بعد از چهل سالگی به نبوّت مبعوث شد.
?عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است.
?شهادت چهل مؤمن بر میت موجب مغفرت او از جانب خداوند میشود.
?حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور میکند.
?حد همسایه تا چهل خانه است.
?حریم مسجد تا چهل خانه است و سایر موارد.
?از این احادیث و موارد دیگر استفاده میشود که عدد چهل در قابلیت بخشیدن و رساندن انسان به کمالات و شکوفا شدن او تأثیر بهسزایی دارد، و لذا میتوانیم از این موارد الغای خصوصیت کرده، عدد چهل و چلّهگیری را در تمام موارد کارهای خیر تعمیم دهیم.
?سید بحرالعلوم میگوید: ما بالعَیان مشاهده کردهایم و به بیان دانستهایم که برای این رقم از عدد (چهل) خاصیت و تأثیر مخصوصی در ظهور استعدادها و تکمیل ملکات انسانی در طی منازل و پیمودن مراحل است.
?کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی
آیا چهل بار رفتن به مسجد جمکران برای گرفتن حاجت مدرکی دارد!