#ﺁﺳﯿﺐ_ﺷﻨﺎﺳﯽ_ﺗﻌﺠﯿﻞ_ﺩﺭ_ﻇﻬﻮﺭ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﺳﯿﺐﻫﺎ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻣﻬﺪﻭﯾﺖ،
ﻋﺠﻠﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺭ ﺗﺤﻘّﻖ ﺍﻣﺮ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ .
ﺷﺘﺎﺏﺯﺩﮔﯽ ﯾﺎ ﺍﺳﺘﻌﺠﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﺤﻘّﻖ ﺯﻣﯿﻨﻪﻫﺎﯼ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.
ﻣﻨﺸﺄ ﺗﻌﺠﯿﻞ ﺩﺭ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﻋﺠﻮﻝ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺪ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺯ ﺳﻨﺖﻫﺎﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻤﻪﯼ ﺳﻨﺖﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺤﻘّﻖ ﻫﻤﻪﯼ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻭ ﺯﻣﯿﻨﻪﻫﺎ، ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﻗﻮﻉ ﺁﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽﮐﻪ #ﺷﺘﺎﺏ_ﺯﺩﮔﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﮑﻮﻫﺶ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ :
ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ )ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
« … ﯾَﻬﻠِﮏُ ﻓﯿﻬﺎ ﺍﻟﻤُﺴﺘﻌﺠﻠﻮﻥ ﻭ ﯾَﻨﺠُﻮﺍ ﻓﯿﻬﺎ ﺍﻟﻤﺴَﻠِّﻤﻮﻥ »؛ (1 ) » [ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﯼ ﻏﯿﺒﺖ ] ، ﺷﺘﺎﺏﺯﺩﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻇﻬﻮﺭ ﻫﻼﮎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﯽﯾﺎﺑﻨﺪ. »
ﮔﺮﭼﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻇﻬﻮﺭ، ﻣﻬﯿﺎﯼ ﻇﻬﻮﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﮐﻮﺷﺶ ﺑﺮﺍﯼ #ﺯﻣﯿﻨﻪ_ﺳﺎﺯﯼ ﻇﻬﻮﺭ، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ ﭘﺮ ﺛﻤﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻩ به ﺷﺘﺎﺏﺯﺩگی بدون آگاهی دچار شد.
ﺷﺘﺎﺏﺯﺩﮔﯽ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﺩﺭﮎ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺣﮑﻤﺖ ﻭ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ:
1⃣ ﻧﺎﺷُﮑﺮﯼ ﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺍﻟﻬﯽ،
2⃣ ﺭﻭﯼﮐﺮﺩ ﺑﻪ ﻣﻨﺤﺮﻓﺎﻥ ﻭ ﻣﺪّﻋﯿﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﯿﻦ ﻣﻬﺪﻭﯾّﺖ،
3⃣ ﯾﺄﺱ ﻭ ﻧﺎﺍﻣﯿﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻋﺪﻡ ﺗﺤﻘّﻖ ﻇﻬﻮﺭ،
4⃣ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ﻭ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﺁﯾﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻏﯿﺒﺖ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ،
5⃣ ﺷﮏ ﻭ ﺗﺮﺩﯾﺪ
بنا به فرمایش خود حضرت باید صبح و شام برای ظهور حضرت #دعا کرد ،آن مسیری که به عنوان بندهء منتظر به عهده ماست باید هموار شود با دعا و درخواست از خداوند( چرا که بنا به قول شریف قران و روایات متعدد معصومین، با دعا بسیاری از غیر ممکن ها، ممکن و بسیاری از سخت ها، سهل می شود)با انجام وظایف به عنوان منتظر و با تمسک به دو امانت الهی کتاب الله و اهل بیت.
اما ، اما، ااما ﺗﻌﺠﯿﻞ بدون آگاهی ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻓﺖﻫﺎ ﻭ ﺁﺳﯿﺐﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺍﺭﻭﯼ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺭ ﻧﻘﻄﻪﯼ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﯿﺰ ﺩﭼﺎﺭ ﺁﺳﯿﺐ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺩﻭﺭ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻭﻗﺖ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺘﯿﺠﻪﯼ ﺁﻥ، ﺑﯽﺍﻋﺘﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ .لذا نباید این امر را دور پنداشت چرا که در احادیث آمده که امر فرج می تواند بواسطه عنایت الهی در یک شب به وقوع بپیوندد
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ:
« ﻻ ﺗُﻌﺎﺟﻠﻮﺍ ﺍﻻﻣﺮَ ﻗﺒﻞَ ﺑﻠﻮﻏِﻪ ﻓََﺘـَﻨﺪِﻣُﻮﺍ ﻭ ﻻﯾَﻄﻮﻟَﻦَّ ﻋﻠﯿﮑﻢ ﺍﻷﻣﺮَ ﻓﺘﻘﺴّﻮﺍ ﻗﻠﻮﺑَﮑﻢ »؛ « ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺷﺘﺎﺏ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ ﻣﯽﺷﻮﯾﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺭ ﻧﺸﻤﺎﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﻟﺘﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻣﯽﺷﻮﺩ.»
1. ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ، ﮐﻤﺎﻝﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻧﻌﻤﺔ، ﺝ 2 ، ﺹ 73
2. ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ، ﺝ 2 ، ﺹ 622
آسیب عجله داشتن در تحقق امر ظهور.